Górnictwo na fali – po dniach otwartych

IMG 3878
alt

Zakończyły się dni otwarte projektu „Górnictwo na Fali”. W warsztatach dydaktycznych prowadzonych przez specjalistów Instytutu Technik Innowacyjnych EMAG na poziomie 320 w Zabytkowej Kopalni Węgla Kamiennego GUIDO w Zabrzu wzięło udział 90 osób: uczniów, studentów, podopiecznych miejscowego domu dziecka i świetlicy środowiskowej, mieszkańców Zabrza i okolic. Udział w zajęciach realizowanych w ramach projektu był bezpłatny, ponieważ przedsięwzięcie współfinansowane jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Do tej pory w ramach projektu w warsztatach dydaktycznych wzięło już udział 331 osób. Po przerwie wakacyjnej we wrześniu, październiku i listopadzie realizowane będą kolejne zajęcia dla grup szkolnych. Górnictwo na fali to jednak nie tylko warsztaty dydaktyczne – w ramach projektu powstał podręcznik uzupełniający warsztaty, na stronach którego superbohater Surfer-Hajer w zabawny i przystępny sposób przybliża czytelnikom zagadnienia związane z fizyką, inżynierią i górnictwem. Autorem podręcznika jest Waldemar Cichoń, autor popularnych książek dla dzieci i młodzieży. Podręcznik można pobrać ze strony projektu: www.gornictwonafali.pl.

Komentarze uczestników:

– Zajęcia były podzielone na dwie części. Pierwsza dotyczyła fal mechanicznych, druga elektromagnetycznych – mówi biorąca udział w dniach otwartych Aneta, studentka IV roku Automatyki i Robotyki na Wydziale Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej. – W każdej z tych części, oprócz krótkiego wykładu, podczas którego prowadzący opowiadali o falach i podawali różne przykłady, zostaliśmy zabrani na stanowiska przygotowane 320 m pod ziemią. Mogliśmy na własne oczy zobaczyć używane w kopalni urządzenia, które wykorzystują zjawiska falowe.
– Zajęcia realizowane w ramach projektu górnictwo na fali dotyczą fizyki, konkretnie zaś zjawisk falowych oraz ich wykorzystania w urządzeniach i systemach stosowanych w górnictwie. – Fizyka zawsze była dla mnie ciekawa, ale trudna. Wszystko zależy od tego, jak kto potrafi ją przedstawić. – mówi Piotrek, student IV roku Automatyki i Robotyki na Wydziale Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej. – Dowiedzieliśmy się jak zjawiska związane z falami mechanicznymi
i elektromagnetycznymi są praktycznie wykorzystywane urządzeniach stosowanych
w kopalniach. To nie była sucha teoria.
– W szkole zwykle przedstawiana jest sucha teoria, te zajęcia opierały się na doświadczeniach – dodaje Kasia, inna uczestniczka dni otwartych, studentka Biotechnologii na Wydziale Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej. – Mogliśmy bezpośrednio brać udział w tych doświadczeniach, to było bardzo ciekawe.
– Zajęcia odbywają się w Zabytkowej Kopalni Węgla Kamiennego „Guido” w Zabrzu – w stworzonej na poziomie 320 ścieżce dydaktycznej składającej się z 4 stanowisk dydaktycznych, a w ich trakcie wykorzystywane są rozwiązania – innowacyjne urządzenia i systemy dedykowane górnictwu – opracowane w Instytucie Technik Innowacyjnych EMAG. Dla wielu uczestników sam pobyt w kopalni stanowi nowe, wyjątkowe przeżycie.
– Mnie się podobało to, że po raz pierwszy byłem w kopalni – mówi Przemek, student IV roku Automatyki i Robotyki na Wydziale Automatyki, Elektroniki i Informatyki, Politechniki Śląskiej. Jego kolega, Piotrek, potwierdza: Na Śląsku każdy ma jakąś wiedzę o kopalni, jednak niektórzy zjeżdżają do kopalni pierwszy raz i jest to dla nich coś nowego i coś ciekawego.
– Podczas dni otwartych zajęcia prowadzone były przez specjalistów Instytutu Technik Innowacyjnych EMAG, którzy spotkali się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony uczestników. – Prowadzący byli bardzo sympatyczni i starali się zainteresować wszystkich. W przypadku łatwiejszych doświadczeń zachęcali dzieci, bo trudniej skupić jest ich uwagę. Udało im się zainteresować wszystkich – mówi Aneta. – My, jako studenci, mogliśmy dowiedzieć się czegoś ciekawego, i przekonać się, jak naprawdę wygląda w kopalni: jakie przyrządy są wykorzystywane do sprawdzania stężenia metanu czy kaloryczności węgla. Mogłyśmy się przekonać jak wszystko funkcjonuje!